Un circuit al Cetăţilor Dobrogene

Îmi place România, din punct de vedere turistic este o adevărată comoară. Sunt atâtea obiective turistice, de văzut, că mă simt ca un copil în fața raftului cu jucării, atunci când încep să-mi fac traseul turistic, nu știu ce să aleg. Într-un weekend am ales totuși să descoperim Cetățile Dobrogene și o parte din Delta Dunării. Am făcut un circuit informativ, cu multe destinații istorice și despre toate astea vă povestesc azi.

Delta Dunării îmi era total străină, nu cunoșteam prea multe și am mers în Deltă în recunoaștere, să ne facem planuri pentru alte vacanţe.

Totodată ne-am pus în plan să vizităm cât mai multe cetăți dobrogene, aș spune-adevărați vânători de cetăți.

Drumul a fost relativ ușor, Chișinău-Cahul-Galați-Brăila, am trecut Dunărea cu bacul, mai departe spre Tulcea, punctul final fiind Jurilovca. Comuna Jurilovca este amplasată aproape de lacul Razim şi Goloviţa, face parte din complexul lagunar Razim-Sinoe al Deltei Dunării.

Dobrogea a fost un teritoriu locuit din cele mai vechi timpuri, istoria i-a hărăzit Dobrogei de-a lungul veacurilor o soartă zbuciumată. Rând pe rând s-au perindat armate, popoare migratoare și toate au pus cumva amprenta asupra teritoriului.

Astfel Dobrogea abundă în cetăți construite în diverse perioade, cu diverse scopuri, iar acum sunt situri arheologice, care așteaptă să fie studiate.

Prima cetate de pe traseu a fost cetatea Enisala din satul Enisala.

Enisala1

Este construită pe un deal înalt lângă lacul Babadag. A fost ridicată de puterea imperială bizantină și de cea comercială genoveză la sfârșitul secolului al XIII-lea și la începutul secolului al XIV-lea și ulterior inclusă în sistemul defensiv al Țării Românești, iar mai apoi fiind transformată în garnizoană a Imperiului Otoman.

Interiorul este distrus de timp, pereții exteriori însă sunt în stare bună. Cert este că Enisala a rămas singura cetate medievală din Dobrogea după ce generalii armatei ruse au ordonat acum aproape 200 de ani distrugerea tuturor cetăților medievale din nordul Dobrogei, unde funcționau garnizoanele Imperiului Otoman.

Enisala2

Următoarea cetate, am văzut-o mai mult fugitiv, cetatea romană Dinogeția, acum este ruinată, dar săpăturile arheologice au scos la iveală ruinele presupusului „praetorium”, ale unei basilici, ale casei („domus”) unui aristocrat s.a., iar în exterior, ruinele unor terme.

Dinogetia1

Dinogetia2

O altă cetate cu o istorie bogată este cetatea Argamum din apropierea comunei Jurilovca, pe malul lacului Razem, pe capul Dolosman. A fost fondată de coloniștii greci veniți din Asia Mică, către mijlocul sec. VII I.Hr, și stabiliți atunci pe malul Mării Negre.

Argamum

În prezent, se identifică doar prin prezența unor ruine și a câtorva elemente: o poartă, zidul de apărare, câteva străzi, basilici paleocreștine sau valuri de pământ. Cea mai mare parte din cetate se află încă sub pământ,situl arheologic având o suprafață totală de aproape o sută de hectare.

A doua zi am mers din Jurilovca spre Constanța, mai exact în comuna Histria pentru a descoperi Cetatea Histria, cetatea grecească, a fost cel mai vechi oraș atestat de pe actualul teritoriu al României. Referitor la această cetatea voi reveni, la sigur, cu un nou articol, fiindcă este un sit arheologic amenajat, cu un muzeu destul de bogat. Am aflat atât de multă informație că-mi trebuie un articol separat.

Histria a fost întemeiată de coloniști greci din Milet în jurul anului 657 î.C ca port la Marea Neagră, amplasată pe malul lacului Sinoe, pe atunci un golf al Mării Negre.

Histria1

Histria2

Și spre final am dat întâmplător de Cetatea Ibida, amplasată în satul Slava Rusă, comuna Slava Cerchesă. Acolo pe loc, nu găsești informații despre cetate, mai ales că săpăturile au început destul de recent. Am aflat însă, spre marea noastră surprindere, că a fost o cetate romană de patru ori mai mare decât Histria. Este cea mai mare cetate din Dobrogea. După cum spun arheologii, este o centură de fortificaţii desfăşurată pe o lungime de 2000 de metri, cu 24 de turnuri şi trei porţi. Este o cetatea deocamdată misterioasă, cercetată în proporție de 1%, iar vatra satului Slava Rusă se suprapune cu cetatea, ceea ce îngreunează mult săpăturile.

Ibida

Pentru mine circuitul în Delta a fost o lecție de istorie interactivă, o lecție de istorie și pentru familia mea, pe noi ne-a intrigat mult acest circuit al cetăților și sigur vom reveni în Dobrogea să cunoaștem mai multe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *